Sokszor és többen faggattak már arról, hogyan tudják megtalálni a saját útjukat, a küldetésüket?

Michelangelo Buonarroti, életútja tökéletesen alkalmas arra, hogy rátalálj a sajátodra!

Irving Stone: Michelangelo könyvét olvasva rátaláltam arra a sarokpontokra, amelyen ha végighaladsz segíthet rátalálni mi a dolgod a világban.

Minden pont végén dőlt betűvel egy ajánlást találhatsz, mire figyelj a saját történetedben!

1. A szerencse

Michelangelo bár szegény családba született és korai gyermekkora is nagy szegénységben telt, szinte az anyatejjel szívta magába a szobrászmesterséget (egy kőfaragó felesége szoptatta).
A kőfaragóknál nőtt fel és tanoncnak adták 13 évesen. Kezdetben a rajzolás mesterségét tanulta, de nagyon korán kiderült, hogy vonzódik a kőhöz, pontosabban a márványhoz.

Mi volt az a pont, pillanat az életedben, hogy minden tökéletes volt? Ha ez munkával / tevékenységgel is összekapcsolódott, jegyezd fel!

2. A tehetség

Tehetsége már a rajziskolában megmutatkozott. Az anekdota szerint Domenico Ghirlandaio mesternél történt a következő történet. Szokás volt abban az időben, hogy a tanítványok a technika elsajátításáért másolták a mester műveit.  Michelangelo pár vonallal kiigazította egy tanítvány munkájában a nő körvonalait, ahogyan eredetileg is meg kellett volna rajzolni.

Mi az, amiben tehetséges vagy? Jobban értesz hozzá, mint az átlagember? Lehet ez a legegyszerűbb dolog is, nem kell Michelangelohoz mérned magad!

3. A szenvedély

14 évesen már Donatello tanítványának, Bertoldo mesternek a szobrásziskolájában dolgozott. Itt jött rá, hogy az ő útja a kő formálása. Mindössze 22 éves volt, amikor megfaragta a Pietát, amely a belső szépség és a krisztusi áldozat legszemléletesebb remekműve.

Michelangelo: Piéta Forrás: Pixabay.com

Michelangelo: Piéta. Forrás: Pixabay.com

„Megláttam az angyalt a márványtömbben, és addig véstem, míg ki nem szabadítottam”

Szenvedélye abban is megmutatkozott, hogy 18-20 órákat dolgozott, éjjel sokszor gyertyával világított, amelyet a fejére erősített.

Mi az a dolog, amit akkor is csinálsz (csinálnál), ha nem fizetnek érte, mert imádod, feloldódsz benne, élvezettel tölt el?

4. Mindig jót, jól és jobban csinálni

Michalengelo: Dávid – fej – gipszmásolat Csillagerőd, Komárom (saját fotó)

Abban a korban, az emberi alakokat ruhában ábrázolták. Michelangelo azonban mindig a dolgok mélyére akart hatolni. Nem elégedett meg az aktok rajzolásával, hanem titokban és illegálisan éjjelente tetemeket boncolt, hogy meglássa az emberi test törvényszerűségeit.

Monumentális munkákkal bízták meg, amely évekig lekötötte. 4 évig faragta az egyik legismertebb 5 méteres szobrát a Dávidot. 6 évig festette a Sixtus kápolna mennyezetét.
Nagyon kevés segítséget vett igénybe, mert nem bízott abban, hogy a tanítványai ugyanolyan minőségben el tudják készíteni a művet, mint ahogy ő csinálná. (Ez ugyan maximalizmusáról tanuskodott, de kétségtelen, hogy a tökéletességre való törekvés miatt jöttek létre ezek a műalkotások.)

Michalengelo: Ádám teremtése, Sixtus kápolna (Forrás: Wikipedia.org)

A jó alapanyagért képes volt hónapig utazgatni, jó minőségű márványt keresve. Hónapokat töltött Carrarában, hóban-fagyban, esőben, tűző napsütésben nap-mint-nap feltúrázott a kőfejtőkbe, ahol személyesen vizsgálta meg a különféle márvány minőségét. Tulajdonképpen a már a bányában elkezdődött szobrászmunka, hiszen úgy kellett kibányászni a márványt, hogy ne sérüljön, ne legyenek benne rejtett erek, hasadások, ásványi részek.

5. Pártfogó / mentor

Nehéz volt abban a korban is művészetből élni. Lorenzo Medici haláláig felkarolta, az udvarában élhetett. teljes ellátást kapott és a tanulás ideje alatt rendszeres jövedelmet biztosított számára. A Medici-udvarban szerzett kapcsolatokat, mecénásokkal, politikusokkal, művészekkel került kapcsolatba, ami a gondolkodását is formálta.

Gondold át, kitől tanulhatsz? Ki a példaképed, aki segít elkerülni a buktatókat? Olyanra nyitja rá a szemed, ami évekbe telik, mire észreveszed?

6. Amiért fizetnek is – lehet akár küldetés is?

Nagyon sokáig a mester filléres gondokkal küszködött. A művészeknek előbb bizonyítaniuk kellett, a kész művet tudták eladni, amelyet akár évekig is készítettek. Michelangelo nem értett nagyon a pénzhez, sokszor a kapott kereset, éppen csak a megélhetésére volt elég! (Igaz, élete végéig végletekig támogatta a családját, a kapott pénz nagy részét hazaküldte Firenzébe, miközben ő II. Gyula pápának dolgozott Rómában.)

Már ismert művész volt, amikor II. Gyula pápa megbízását kénytelen volt elfogadni, hogy fessen meg a Sixtina (A Sixtusi kápolna olasz beceneve) mennyezetét. Majdnem az egészsége is ráment, hiszen hidegben, melegben magasban a födém alatt görnyedtnapi 18-20 órát és mindezt több évig!

Kénytelen volt elvállalni II. Gyula pápa bronzszobrát is, amelyhez nem értett. Több évig készült a mű, ráadásul mivel nem öntött még szobrot bronzból, újra is kellett öntenie. A szobor aztán megsemmisült a bolognaiaiak megsemmisítették.

A művészetek iránti elköteleződése, alkotókedve, sosem hagyott alább.

Mi lenne az a dolog, amit Te adsz a világnak? Mi iránt tudnál elköteleződni, amiben te vagy a legjobb, vagy tökélyre viszed és amit imádsz?

Ha a saját életutadból indulnál, a saját utad megtalálásához a Digitális Életpálya Térkép módszerét (DÉT térképet ) ajánlom.

 

Hozzászólások